Tag

328w. http://wp.me/p1rQNR-oI
Setting: Pulau Lengkuas, Belitung; jaman dulu.
Warning: alur mundur; bahasa daerah acakadul.
Ost: Cemeteries of London by Coldplay.

…/

Gelap. Kenape langit gelap nian? Sunyi pun. Ndak terdengar lagi suara-suara. Mak, aku takut. Aku dingin. Aku tunggu Mak sambil tutup mata, ye? Biar ndak usah aku liat gelap-gelap. Kalau sudah datang jangan lupa bangunkan aku ye Mak, ye?

Punggung aku sakit, Mak. Airnya ndak lembut cak* biasanye. Ngeri nian laut ini. Tolong aku, Mak. Aku jatuh. Apa? Yang keras, Mak. Aku ndak dengar apa kata Mak dari bawah sini. Ah… Oh… Mak pun terjun kah? Mak nak ngawani* aku, kah? Aku di sini, Mak. Mak nak kemane? Nape* malah nyelam Mak ini? Oh, apa Mak pun termakan ombak cak aku?

Sakit, Mak. Jangan pegang tangan aku kuat-kuat. Mun* nak pegang kuat-kuat, pegang tepi perahu cak aku ni nah*. Jangan remas aku, Mak, sakit. Belum lagi aku mual. Ombaknye tinggi nian. Anginnye kuat nian. Rasanya ndak seperti biasanye. Cak mane* ni Mak, kite belum lagi sampe di pulau.

Iyelah, aku makan. Cak mane ndak nak makan, Mak lah bikinkan nasi teri pedas untuk aku. Kesukaan aku itu, Mak. Tapi ngape* cepat-cepat? Tersedak aku nanti, Mak. Mak tau kan aku ndak bisa makan cepat. Biarlah langitnye dah gelap, aku nak makan dulu, baru nanti kubantu Pak cik dayung perahu lagi. Sebentar lagi, ya Mak. Sabar ye…

Ah, lama nian Mak ini bersiap-siap. Cepatlah, soalnya anginnya lagi keras. Biar cepat kita sampai di pulau, biar segera kita bertemu Abah. Apa lagi lah yang tertinggal. Cepat, Mak… Cepat… Abah lah janji nak* bawa aku naik ke puncak menara, kami nak liat-liat pulau dari sana, liat burung, liat kapal-kapal yang lewat. Cepat lah mak, cepat.

Hmm, cantik niaaan langitnye. Bersih pun tak berawan. Cak rupa Mak pagi ini. Cantik, berbaju merah berbenang emas, berseri senyum-senyum, berkilau-kilau cak air laut. Silau, haha. Seneng nian caknye* nak ketemu Abah di pulau. Same* lah cak aku juga. Tenang bae* Mak. Langit kuning, silau, aku siap, Mak siap, Pak Cik pun siap, sebentar lagi nah kita ketemu Abah.

Ayo berangkat, Mak!

/…

*
Cak: seperti
Nak: hendak/mau
Mak nak ngawani: Mak hendak menemani;
Nape/ngape: kenapa
Mun: kalau
Nah: (semacam) ‘loh’ dalam ‘gitu loh’
Cak mane: bagaimana
Caknye: sepertinya
Same: sama
Bae: saja

*

Iklan